Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zaměstnávání osob s lehkým mentálním postižením v prostředí IT firmy - případová studie
Stříhavková, Hana ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
NÁZEV: Zaměstnávání osob s lehkým mentálním postižením v prostředí IT firmy - případová studie AUTOR: Hana Stříhavková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. ABSTRAKT: Tématem bakalářské práce je zaměstnávání osob s lehkým mentálním postižením v prostředí IT firmy, a to především z hlediska pracovních pozic a možné náplně práce. Cílem práce je zjištění možností zaměstnávání ve vybrané společnosti, definovat překážky, které tomu brání, a návrh možného řešení pro danou společnost. Teoretickými východisky práce jsou klasifikace mentálního postižení, možnosti zapojení osob s lehkým mentálním postižením do pracovního procesu a pravidla pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením na otevřeném trhu práce. V bakalářské práci je použit empiricko - analytický přístup, komparace a polostrukturovaný rozhovor. Z výsledků šetření vyplývá, že v dané společnosti není vzhledem k obsazovaným pozicím možné osobu s lehkým mentálním postižením zaměstnat, nicméně by bylo možné jí ve firmě zajistit praxi. V doporučení bylo poukázáno na potřebu vytvoření strategie zaměstnávání osob s postižením a dalších opatření s tím souvisejících. KLÍČOVÁ SLOVA: lehké mentální postižení, zaměstnávání, otevřený trh práce, IT firma
Učení sociálním reáliím v mladším školním věku v případě LMP
Vojtíšková, Marika ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Práce se zabývá výzkumem učení sociálním reáliím u dětí s lehkým mentálním postižením. Autorka shrnuje úvahy Jeana Piageta o morálním vývoji (zvláště na základě jeho textů The Moral Judgment of the Child a La psychologie de l'enfant), především tedy vymezení jeho jednotlivých stádií (anomie, heteronomie a autonomie). S touto teorií je porovnáno věcné učení sociálním reáliím, jak je zakotveno v Rámcovém vzdělávacím programu. Jádro práce pak leží v aplikaci nástrojů Piageta a jeho pokračovatelů na vzorek dětí s lehkým mentálním postižením ze Základní školy pro žáky s mentálním postižením LOPES v Praze-Čimicích. Výzkum ve strukturovaném rozhovoru ověřoval rozumění tří příběhům s typově různými, morálně zhodnotitelnými situacemi (proslovení nepravdy, poškození majetku, způsobení nepříjemné situace) na starší a mladší věkové vrstvě vzorku. V textu je rovněž zachycen výzkum pilotní, který pomohl se zpřesněním nástroje. Závěr práce se pak nevěnuje pouze samotným výsledkům výzkumu, nýbrž i jejich reflexi učitelkou, mající zkušenost s podobnými dětmi (nikoliv však přímo s probandy výzkumu). Tím je potvrzena širší platnost závěrů bakalářské práce a možnost východiska pro další výzkum.
Financování vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách
Filip, Josef ; Krutská, Dagmar (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou financování vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. Cílem práce je vytvořit ucelený přehled o vzdělávání žáků se zdravotním postižením, porovnat a analyzovat normativní financování nejrozšířenějšího oboru vzdělání u těchto žáků podle krajů. Teoretická část obsahuje národní vzdělávací koncepce a programy se zaměřením na handicapované žáky. Vedle podrobné charakteristiky jednotlivých druhů zdravotního postižení je zde také popsáno institucionální vzdělávání a normativní financování žáků s handicapem. Ve výzkumné části jsou analyzovány výkazy MŠMT o žácích se zdravotním postižením. Tabulky a grafy obsahují údaje o žácích v České republice podle druhu postižení, o počtech žáků ve speciálních třídách a integrovaných žácích v letech 2007 - 2012. Nedílnou součástí výzkumu je přehled o vzdělávání žáků podle zřizovatelů škol. Na závěr výzkumu je podrobné porovnání normativního financování nejrozšířenějšího oboru vzdělání 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby především pro žáky s mentálním postižením a žáky s vývojovými poruchami učení a chování.
Role základní školy ve vztahu k žákům s lehkým mentálním postižením v kontextu novely zákona č. 82/2015 Sb.
VRBOVÁ, Lucie
Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jakým způsobem se změnila práce pedagoga s žákem s lehkým mentálním postižením v rámci úprav, které přináší novela školského zákona. Bakalářskou práci jsem rozdělila na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsem se snažila sepsat důležité informace o problematice inkluzivního vzdělávání, které jsem čerpala z vybrané odborné literatury. Jako způsob utvrzení obsahu teoretické části jsem zvolila kvalitativní výzkum. Rozhodla jsem se ho uskutečnit pomocí strukturovaných rozhovorů. Kontaktovala jsem několik škol v okresu Příbram, kde jsem výzkum chtěla realizovat. Z více než patnácti původně oslovených škol jsem nakonec získala tři respondenty, vedoucí pedagogické pracovníky. Ještě před realizací výzkumu jsem si stanovila pět výzkumných otázek, které jsem po zpracování rozhovorů vyhodnotila. Moje bakalářská práce může mít vědecký přínos pro pedagogické pracovníky, kteří si ještě nevytvořili svůj vlastní názor na vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v běžných školách. Kromě zjištění teoretických pojmů týkajících se vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižení mohou nahlédnout do praktické části, která jim přiblíží a ukáže situaci, jak společné vzdělávání probíhá v jiných školách. Nejvíce nových poznatků jsem při vypracovávání mé bakalářské práce nabyla při rozhovorech s vedoucími pedagogickými pracovníky, kteří mi osvětlili, jak situace společného vzdělávání reálně probíhá.
Možnosti a limity integrace žáka s lehkou mentální retardací do běžného vzdělávacího proudu
RUNDOVÁ, Markéta
Práce se zabývá problematikou integrace žáka s lehkou mentální retardací do základní školy hlavního vzdělávacího proudu. Studie mapuje konkrétní případ integrativního vzdělávání. Rozkrývá problematické oblasti i příležitosti. Cílem bakalářské práce je na podkladě aktuálních psychopedických trendů ve vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací a platného legislativního rámce popsat integraci žáka s lehkou mentální retardací na základní škole v hlavním vzdělávacím proudu. Byl použit kvalitativní výzkum v designu případové studie. Data byla získána metodou hloubkového rozhovoru, pozorováním žáka během edukačního procesu, analýzou dokumentů a výsledků činností žáka. Získaná data byla zpracována metodou otevřeného kódování. Teoretická část práce se nejprve zabývá definováním základních pojmů, a to pojmy integrace, inkluze, lehká mentální retardace v evropském (MKN) a americkém (DSM) pojetí, dále specifiky a zvláštnostmi jedinců s lehkou mentální retardací, a to jak z vývojového hlediska, tak z hlediska edukativního procesu. Dále popisuje legislativní rámec integrativního vzdělávání v České republice, včetně podpůrných opatření. Na teoretické bázi zde nalezneme popis možných překážek i přínosů integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu. Praktická část popisuje reálnou podobu integrace konkrétního žáka s lehkou mentální retardací. Jsou zde popsány konkrétní projevy tohoto postižení u daného žáka, jeho rodinná a osobní anamnéza, integrace v mateřské škole a hlavně současný stav integrace na základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Nalezneme zde popis užívaných vyučovacích metod, speciálně pedagogické podpory, dovednosti i nedostatky v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Mimo to nabízí praktická část i náhled do integrace volnočasové. V diskuzi se zabývám mimo jiné porovnáváním teoretické a praktické části, snažím se o rozkrytí širších souvislostí, náhled do budoucnosti. Přidávám i několik návrhů na zlepšení současného integrativního procesu u pozorované dívky, například snížení počtu žáků ve třídě, práce s třídním kolektivem, přeřazení šikanujících žáků do jiné třídy, přítomnost asistenta pedagoga o přestávce či osvěta mezi žáky (popř. mezi žáky a rodiči) o problematice mentální retardace. Studie ukazuje, že nejproblémovější oblastí v integraci žáka s lehkou mentální retardací je jeho začlenění do kolektivu intaktních žáků. Integrovaný žák je spolužáky šikanován, cítí se méněcenný. Úprava vzdělávacích metod i přístup pedagogických pracovníků vůči žákovi s lehkou mentální retardací se naopak zdá být adekvátní a bezproblémový. Domácí příprava žáka do školy a spolupráce rodiny žáka a školy se jeví jako jedna z klíčových oblastí úspěšnosti vzdělávacího procesu.
Problematika inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením
Gruberová, Nikol ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v základní škole. Rozdělena bude do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části budou vymezeny pojmy jako mentální postižení, inkluze, inkluzivní vzdělávání, inkluzivní škola a inkluzivní třída společně s dalšími pojmy, které jsou s touto problematikou propojeny. Teoretickou část bude uzavírat kapitola o vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v základní škole, kde budou přiblíženy podmínky, které jsou důležité pro úspěšné inkluzivní vzdělávání a problémy a přínosy, které může přinést inkluzivní vzdělávání. Praktická část se bude zabývat analyzováním a popisem procesu inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na druhém stupni vybrané pražské základní školy. Pro zjištění potřebných dat budou využity metody kvalitativního, ale i kvantitativního výzkumu.
Učení sociálním reáliím v mladším školním věku v případě LMP
Vojtíšková, Marika ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Práce se zabývá výzkumem učení sociálním reáliím u dětí s lehkým mentálním postižením. Autorka shrnuje úvahy Jeana Piageta o morálním vývoji (zvláště na základě jeho textů The Moral Judgment of the Child a La psychologie de l'enfant), především tedy vymezení jeho jednotlivých stádií (anomie, heteronomie a autonomie). S touto teorií je porovnáno věcné učení sociálním reáliím, jak je zakotveno v Rámcovém vzdělávacím programu. Jádro práce pak leží v aplikaci nástrojů Piageta a jeho pokračovatelů na vzorek dětí s lehkým mentálním postižením ze Základní školy pro žáky s mentálním postižením LOPES v Praze-Čimicích. Výzkum ve strukturovaném rozhovoru ověřoval rozumění tří příběhům s typově různými, morálně zhodnotitelnými situacemi (proslovení nepravdy, poškození majetku, způsobení nepříjemné situace) na starší a mladší věkové vrstvě vzorku. V textu je rovněž zachycen výzkum pilotní, který pomohl se zpřesněním nástroje. Závěr práce se pak nevěnuje pouze samotným výsledkům výzkumu, nýbrž i jejich reflexi učitelkou, mající zkušenost s podobnými dětmi (nikoliv však přímo s probandy výzkumu). Tím je potvrzena širší platnost závěrů bakalářské práce a možnost východiska pro další výzkum.
Financování vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách
Filip, Josef ; Krutská, Dagmar (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou financování vzdělávání žáků se zdravotním postižením ve středních školách. Cílem práce je vytvořit ucelený přehled o vzdělávání žáků se zdravotním postižením, porovnat a analyzovat normativní financování nejrozšířenějšího oboru vzdělání u těchto žáků podle krajů. Teoretická část obsahuje národní vzdělávací koncepce a programy se zaměřením na handicapované žáky. Vedle podrobné charakteristiky jednotlivých druhů zdravotního postižení je zde také popsáno institucionální vzdělávání a normativní financování žáků s handicapem. Ve výzkumné části jsou analyzovány výkazy MŠMT o žácích se zdravotním postižením. Tabulky a grafy obsahují údaje o žácích v České republice podle druhu postižení, o počtech žáků ve speciálních třídách a integrovaných žácích v letech 2007 - 2012. Nedílnou součástí výzkumu je přehled o vzdělávání žáků podle zřizovatelů škol. Na závěr výzkumu je podrobné porovnání normativního financování nejrozšířenějšího oboru vzdělání 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby především pro žáky s mentálním postižením a žáky s vývojovými poruchami učení a chování.
Zaměstnávání osob s lehkým mentálním postižením v prostředí IT firmy - případová studie
Stříhavková, Hana ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
NÁZEV: Zaměstnávání osob s lehkým mentálním postižením v prostředí IT firmy - případová studie AUTOR: Hana Stříhavková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. ABSTRAKT: Tématem bakalářské práce je zaměstnávání osob s lehkým mentálním postižením v prostředí IT firmy, a to především z hlediska pracovních pozic a možné náplně práce. Cílem práce je zjištění možností zaměstnávání ve vybrané společnosti, definovat překážky, které tomu brání, a návrh možného řešení pro danou společnost. Teoretickými východisky práce jsou klasifikace mentálního postižení, možnosti zapojení osob s lehkým mentálním postižením do pracovního procesu a pravidla pro zaměstnávání osob se zdravotním postižením na otevřeném trhu práce. V bakalářské práci je použit empiricko - analytický přístup, komparace a polostrukturovaný rozhovor. Z výsledků šetření vyplývá, že v dané společnosti není vzhledem k obsazovaným pozicím možné osobu s lehkým mentálním postižením zaměstnat, nicméně by bylo možné jí ve firmě zajistit praxi. V doporučení bylo poukázáno na potřebu vytvoření strategie zaměstnávání osob s postižením a dalších opatření s tím souvisejících. KLÍČOVÁ SLOVA: lehké mentální postižení, zaměstnávání, otevřený trh práce, IT firma
Integrace dítěte s lehkou mentální retardací v mateřské škole
ŠUBARDOVÁ, Gabriela
Ve své bakalářské práci se zabývám lehkou mentální retardací a možnosti integrace dítěte do běžné mateřské školy. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu metální retardace, charakteristiky lehké mentální retardace a diagnostikou. Za důležité považuji i osobnost předškolního dítěte a jeho charakteristických rysů vývoje v tomto období. Ve výzkumné části prezentuji dlouhodobé pozorování integrovaného dítěte v běžné mateřské škole. Vedla jsem si portfolio, a tím získávala poznatky o vývoji dítěte se speciálními potřebami. Také jsem vedla rozhovory s rodiči dítěte a těžila ze zpráv a diagnostik speciálních institucí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.